Неделя Ваий, она же 6 седмица Великого Поста, в песнопениях и чтениях Постной Триоди раскрывает две темы, одна из которых ослабевает и прекращается к утрени четверга, а вторая звучит дальше и переходит в тему Входа Господня в Иерусалим.
Первая тема – это притча о богаче и Лазаре. Причем в песнопениях Триоди человек (Триодь почти всегда говорит или от первого лица, или же безлично в повелительном наклонении) сравнивается с богачом, по причине окутавших его греховных страстей.
Например:
Чуден Спасов нас ради человеколюбивый нрав, хотящих убо быти разум, яко настоящих стяжав, Лазарево и богатаго житие обличи. Обою конец смотряюще: оваго убо бежим немилосердия и безчеловечия, оваго же поревнуим терпению и веледушию, во еже с ним во Авраамлих недрах греемым вопити: правосуде Господи, слава Тебе. (Триодь, стихира на стиховне в неделю 5-ю вечера)
Немилостиваго поревновавша богатаго нравом, Щедре Человеколюбче молю Тя, сочини мя Лазарю убогому, избавляя мя пламене, и негасимаго огня. (Триодь, тропарь 1 песни трипеснца утрени понедельника)
Презрев Лазарева исправления, немилостиваго богатаго нравом позавидех: благоутробне Боже, обратив мя ущедри, да Тя славлю во веки вся. (тропарь 8 песни трипеснца утрени вторника)
Тема богача и Лазаря завершается на вечерне среды стихирой Триоди:
Богатый в страстех сый, прелестною лицемерия обложен есмь одеждою, веселяся в злых невоздержания, и безмерное немилосердие показую, презирая мой ум, пред дверьми поверженный покаяния, алчущий всякаго блага, и болящий невниманием моим: но Ты Господи Лазаря мя сотвори, нищаго грехами, да не како требуяй, не получу перста орошающа, болезнующу моему языку в негасимом огни: в недрех же патриарха Авраама всели мене, яко Человеколюбец. (стихира 5 гласа на Господи, воззвах)
Параллельно песнописцы Триоди развивают тему болезни и смерти Лазаря, брата Марфы и Марии из Вифании. По Евангелию, Иисус услышал о болезни Лазаря, находясь далеко от этого селения, и отправился туда, чтобы воскресить его, зная, что болезнь Лазаря – смертельна. Триодь поэтически раскрывает эти события в своих канонах и песнопениях, причем каждый день посвящен одному событию из этой истории:
В понедельник:
Днесь Христу является, об ону страну Иордана ходящу, болезнь Лазарева, и яко проведец глаголет: болезнь сия несть ныне к смерти. (тропарь 9 песни второго трипеснца утрени)
Во вторник:
Вчера и днесь болезнь Лазарева, сию бо Христу являют сродницы. Радостию Вифание уготовися, Жизнодавца угостити и Царя, с нами вопиющи: Господи слава Тебе (седален по 3 стихословии на утрени вторника, глас 5).
Рыданием обложившеся Лазаревы сестры, страсть Тебе ведетелю всех являют: но пребываеши мало, да воздвигнеши чудо, и покажеши учеником Твоим страшная (ин трипеснец, песнь 2).
И самое поразительное по поэзии:
Ныне мертвогробная готови Лазаре мудре, скончаешися бо от жизни, утро умрети имый, гроб узри, воньже вселишися: но тебе Христос паки оживит, воздвиг четверодневна (ин трипеснец, песнь 9)
Среда. В этот день Лазарь умер.
Днесь издше Лазарь, и рыдает сего Вифаниа, егоже Спасе наш воздвизаеши от мертвых и предуверяеши другом Твоим, Воскресения Твоего страшное, адово умерщвление, и Адамово оживление: сего ради поем Тя (Стихира на Господи, воззвах, во вторник вечера, глас 3)
Днесь Лазарь умерый погребается, и рыдание поют сего сродницы, якоже провидец и Бог, страсть предрекл еси: Лазарь успе, учеником провещая, но ныне иду воскресити егоже создах. Сего ради Тебе вси вопием: слава державе крепости Твоея.(седален утрени среды, по 3 стихословии)
Днесь Лазарь умерый, не утаися всевидящаго ока Иисусова. Темже сказует сие учеником, вопия: Лазарь друг наш успе, воскресити его иду.(ин трипеснец среды, песнь 3, глас 3)
Лазарь днесь умерый износится, друг Христов, и рыдают сущии с Мариею и Марфою вси: Христос же радостию приходит к нему, показати людем, яко Той есть живот всех.(там же, 8 песнь)
Надгробныя слезы изливают Лазаревы сестры, зрящия сродника днесь под каменем горьким: Христос же мой издалеча сие сказуя, глаголаше апостолом Своим, радуюся вас ради, не бех бо плотию тамо.(там же, 9 песнь)
Четверг посвящен воспоминанию нахождения Лазаря во гробе второй день:
Двоеденствует Лазарь во гробе, сущия от века видит умершия, тамо зрит страхи странныя, множество неисчетное адовыми держимое узами: темже сродницы рыдают горько, предвидяще гроб его. Христос же идет оживити друга Своего, едино от всех совершити согласие: благословен еси Спасе, помилуй нас.(стихира на Господи, воззвах, в среду вечера, глас 6)
Двоеденствует днесь Лазарь умерый, и о сем проливают печали слезы сродницы, Мариа с Марфою, камень предвидящи гробный. Предста Зиждитель с Своими ученики, смерть пленити, даруяй живот. Темже вопием Ему: Господи слава Тебе. (седален по 3 стихословии утрени четвертка)
Погребается Лазарь, и на гробе яже о Марфе ныне рыдают и плачут, предстати Тебе Животодавцу, желающия.(ин трипеснец четвертка, песнь 4, глас 6)
Смерть начинает трепетати, еже к ней снития Твоего Христе ощущающи: яко жизнь бо, тщетну сию показал еси концем. (там же)
Идем, Твоим провозглашал еси другом, друг Мой Лазарь уже успе: сего воздвизая, усплю смерти всепагубную злобу во веки.(трипеснец, песнь 8, глас 5)
Мариа же и Марфа ныне рыдают, во гробе лежаща видяще Лазаря, и болезненно вопиют: аще бы был Христос зде, сродник наш не бы умерл. (ин трипеснец, песнь 8)
Ад да чает погубитися, ибо Жизнь приходит Лазаря воздвигнути вопиюща: благословите, пойте, и превозносите во вся веки (там же).
В гробе Лазарь двоеденствует днесь, и над ним проливаете слезы Мариа же и Марфа, яко сестры родныя: Христос же грядет к нему с божественными апостолы, показати велие чудо (ин трипеснец, песнь 9).
Четверг – своеобразный контрапункт. В пятницу в ткань повествования о болезни и смерти Лазаря вводится тема шествия Христа во Иерусалим.
Апостольская двоица священнейшая, единаго Тя от Троицы ведущи Христе, ныне Тобою посылается, привести жребя подъяремнича сына, якоже писано есть: на немже смиряяся всядеши Благоутробне, в вышних волею, седалище всем любящим Тя уготовляя, и в безсловесныя проникшия, умовредно Слове страсти, словесныя содеваеши, осанна Тебе взывающия.(Стихира на Господи, воззвах, глас 4, в четверток вечера)
На серафимех страшных, в вышних Христе носимый, яко Бог же, и всех Творец, Сам на жребя на земли всести идеши, яко сый по нам человечески. Вифаниа веселится, приимши Тя Спасе: Иерусалим радуется, яко чаяй Тя прияти: смерть умертвися, предощутивши Лазаря, приити из мертвых: и мы с ваиами сретение совершающе в радости, воспеваим державу благости Твоея Господи.(Там же, глас 8)
Двоица ученик посылается днесь, жребя привести Владыце всех: грядет всести, носимый серафимскими множествы. Начинает боятися Лазарем, миродержица всеядица смерть, первее пленившая род человеческий.(седален по 3 стихословии, утреня пятницы)
На Кресте Господи Твоем уснув, преложил еси на сон Владыко смерть. Вопил бо еси: друг Лазарь успе, но пойдем возбудити его ныне. (трипеснец пятницы, песнь 5, глас 4)
Снидеся иудеов от Иерусалима в Вифанию множество, и с сродницами Лазаревыми днесь страждут: наутрие же разумевше сего из гроба скачуща, движутся на убиение Христово. (ин трипеснец, 5 песнь, глас 8)
Се уготовася Христос предстати Иерусалиму, иже в горах вси и пустынях, соберитеся монаси, Того радостию усрести, со всею поднебесною. (там же)
Здесь достаточно много образов и событий – и трепещущей смерти, и грядущего Распятия, изображается и собрание иудеев, идущих посмотреть на чудо воскрешения Лазаря, наконец, Спаситель предстает перед Иерусалимом как Жених из притчи о десяти девах.
Паремия на 6 часе этого дня – Ис. 66, 10-24, пророчество о пришествии Христа в Иерусалим.
Ну и, соответственно, вечерня, совершаемая в пятницу – это уже вечерня субботы Лазаревой, события которой нам хорошо известны. В этот же день оканчивается Святая Четыредесятница, о чем на вечерне сообщает Триодь:
Душеполезную совершивше Четыредесятницу, и святую седмицу страсти Твоея, просим видети Человеколюбче, еже прославити в ней величия Твоя, и неизреченное нас ради смотрение Твое, единомудренно воспевающе: Господи слава Тебе.(Стихира на Господи, воззвах глас 8,, вечерня в Лазареву Субботу)
Общеизвестно, что в этом году праздник Благовещения Пресвятой Богородицы совпадает с Лазаревой Субботой. Поскольку праздник этот переходящий, то в тему песнопений Триоди будет входить и Минея с песнопениями, характерными для Благовещения. Интересно, что на утрени вторника седмицы ваий Богородичен после первой кафизмы звучит в тему этого праздника:
Начало спасения, Гавриилово провещание к Деве бысть: слыша бо, еже радуйся, не отбеже целования: не усумнеся яко Сарра в сени, но сице глаголаше: се Раба Господня, буди Мне по глаголу твоему. (Вторник, седален на «И ныне» по 2-м стихословии)
Конечно же, все песнопения Триоди, которые несут в себе воспоминание тех или иных евангельских событий, неизбежно сопрягаются и с покаянной тематикой, которой проникнуты все богослужения Великого Поста. Однако, с течением недели эти песнопения все больше отступают перед праздничным настроением, которым проникнуты песни праздника Лазаревой субботы:
Господи, Лазарев хотя гроб видети, волею хотяй во гроб вселитися вопрошал еси: где положисте его? Уведев же, еже не неведал еси, и возглашал, егоже любил еси: Лазаре гряди вон. И послуша бездыханный, дыхание дающаго ему, Тебе Спаса душам нашим.
Господи, уверити хотя учеником Твоим из мертвых Твое Воскресение, на гроб Лазарев пришел еси: и возгласившу Ти сего, ад пленися, и отпусти четверодневна, вопиюща Тебе: благословенный Господи слава Тебе.
Душеполезную совершивше Четыредесятницу, возопиим: радуйся граде Вифание, отечество Лазарево. Радуйтеся Марфа и Мариа, того сестры, заутра бо Христос приходит, оживити глаголом умершаго брата: Егоже глас услышав, горький и несытый ад, страхом вострепетав, и вельми возстенав, отпустит Лазаря укройми обязана: Егоже чудеси собор еврейский удивився, с ваием и ветвьми Того срящут, и явятся похваляющии дети, Емуже завидят отцы. Благословен грядый во имя Господне Царь Израилев. (Стихиры на Господи, воззвах вечерни Лазаревой субботы)
Итак, последняя неделя Святой Четыредесятницы представляется достаточно насыщенной аллюзиями на евангельские темы. Так, она начинается с темы двух Лазарей: одного из притчи о богаче и нищем, другого – брата Марфы и Марии из Вифании. Эти две темы идут вместе с традиционными покаянными песнопениями Триоди, иногда соприкасаясь. С вечера среды тема болезни и смерти Лазаря из Вифании выходит на первый план. Каждый день реконструирует события из жизни вифанского семейства – болезнь (понедельник и вторник), смерть и погребение (среда и четверг), нахождение Лазаря в гробу и шествие Христа в Вифанию, чтобы воскресить его. С усилением темы приближения Христа к Вифании постепенно умолкают покаянные песнопения, и на передний план выходят праздничные молитвословия, ведь Христу надлежит скоро прийти в Иерусалим, пострадать, умереть и воскреснуть.
Седмица ваий – последняя седмица Великого Поста, которая остается «для нас», то есть время, которое нам дано для покаяния. Мы вступаем в Страстную седмицу, песнопения которой, скорее являют собой первые три дня строгий суд над человеком и постепенно обращают его внимание к Тайной Вечери, Кресту и Животворящему Гробу. Седмица ваий постепенно вводит нас в круг этих событий, предлагая через образы богача и Лазаря, а также Лазаря Четверодневного, обратиться к Богу с молитвой о воскресении наших душ и провести оставшееся нам недолгое время в покаянии.
Диакон Максим Бражников