Тропарь Креста, глас 8: Креста Твоего образ ныне паче солнца возсия,/ егоже от горы святыя даже до лобнаго места простерл еси/ и в нем Твою, Спасе, крепость уяснил еси,/ сим укрепляя и верныя Твоя,/ яже и спасай выну в мире, // молитвами Богородицы, Христе Боже, и спаси нас. Кондак Креста, глас 4: Отверзый Небеса заключенная, на Небеси пресветлыя лучи,/ на земли возсия Пречистый Крест:/ темже, сияние его действа приемше, к незаходимому наставляемся Свету/ и во бранех имамы его оружие мира, // непобедимую победу. Тропарь преподобного Нила Сорского, глас 4: Удалився, бегая давидски, мира,/ и вся, яже в нем, яко уметы, вменив,/ и, в месте безмолвне вселився,/ духовныя радости исполнился еси, отче наш Ниле,/ и, единому Богу изволив служити,/ процвел еси, яко финикс31,/ и, яко лоза благоплодна,/ умножил еси чада пустыни./ Тем благодарственно вопием:/ слава Укрепльшему тя в подвиге пустынножительства;/ слава Избравшему тя в России/ отшельником уставоположника изрядна; // слава молитвами твоими и нас Спасающему. Ин тропарь преподобного Нила Сорского, глас 1: Мирскаго жития отвергся/ и мятежа житейскаго бегая,/ преподобне и богоносне отче наш Ниле,/ не обленился еси собрати цветы райския от писаний отеческих/ и, в пустыню вселився,/ процвел еси, яко крин сельный,/ отонюдуже прешел еси и в Небесныя обители;/ научи и нас, честно почитающих тя,/ твоим царским путем шествовати // и молися о душах наших. Кондак преподобного Нила Сорского, глас 8: Любве ради Христовы удалився мирских смущений,/ радостною душею вселился еси в пустыни,/ в нейже подвизався добре, яко Ангел на земли, отче Ниле, пожил еси:/ бдением бо и постом тело свое изнурил еси вечныя ради жизни./ Еяже ныне сподобився,/ во свете неизреченныя радости Пресвятей Троице со святыми предстоя,/ моли, молимтися, припадающе, чада твоя,/ сохранитися нам от всякаго навета и злых обстояний/ видимых и невидимых враг // и спастися душам нашим.
Как свидетельствуют святые отцы, ревность по духовной жизни является очень важным показателем перемен в человеке, потому что привычным состоянием большинства людей является духовная леность, расслабленность, неспособность концентрировать свое сознание и свою волю на проблемах духовной жизни. В каком-то смысле большинство людей вообще духовной жизнью не живут, разве что эпизодически, время от времени. И чаще всего ревность по духовной жизни возгорается в нашем сердце лишь под влиянием тяжких обстоятельств жизни. Проще говоря, когда мы страдаем, тогда и возвращаемся к мысли о Боге. А думая о Боге, начинаем размышлять и о своей собственной жизни: правильно ли мы живем, так ли поступаем, как велит Господь. Но для того чтобы возбудить в себе ревность по духовной жизни, желание изменить себя без воздействия драматичных внешних обстоятельств, нам необходимо хотя бы на краткое время пережить благодатный опыт перемены нашего духа.