Ап. Филиппа, единого от семи диаконов (I). Прп. Феофана исп., творца канонов, еп. Никейского (ок. 850). Прп. Льва Оптинского (1841). Собор всех святых, в Оптиной пустыни просиявших*. Прп. Феофана, постника Печерского, в Ближних пещерах (XII). Мцц. Зинаиды и Филони́ллы (I). Сщмчч. Филарета Великанова и Александра Гривского пресвитеров (1918). Кол., 249 зач., I, 1–2, 7–11. Лк., 34 зач., VIII, 1–3. Ап.: Деян., 20 зач., VIII, 26–39. Лк., 50 зач., X, 1–21**.
* Единая память просиявших в Оптиной пустыни преподобных, мучеников и исповедников установлена в день празднования Собора преподобных Оптинских старцев (11/24 октября) по благословению Святейшего Патриарха Кирилла от 27 октября 2016 года. Празднование внесено в месяцеслов по благословению Святейшего Патриарха Кирилла от 31 января 2018 года. ** Если совершается полиелейная служба в честь Собора преподобных отцев Оптинских, то на утрене читается Евангелие от Матфея, 43 зач., XI, 27–30, а на литургии – чтения дня и преподобных: Гал., 213 зач., V, 22 – VI, 2. Лк., 24 зач., VI, 17–23.
Тропарь апостола Филиппа, глас 3: Апо́столе святы́й Фили́ппе,/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим. Кондак апостола Филиппа, глас 4: Язы́ков лове́ц пречу́дный/ и ученико́в Христо́вых собесе́дник,/ апо́столов предызбра́нный,/ Фили́пп днесь ми́ру исцеле́ний подае́т бога́тство,/ покрыва́ет от обстоя́ний того́ хва́лящия./ Тем согла́сно зове́м ему́:// спаса́й вся моли́твами твои́ми, апо́столе. Тропарь преподобнаго Феофана, епископа Никейского, глас 8: Правосла́вия наста́вниче, благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ вселе́нныя свети́льниче, архиере́ев богодухнове́нное удобре́ние,/ Феофа́не прему́дре, уче́ньми твои́ми вся просвети́л еси́, цевни́це духо́вная,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим. Кондак преподобнаго Феофана, епископа Никейского, глас 2: Возгреме́в Христо́во Боже́ственное Воплоще́ние,/ безпло́тныя враги́ до конца́ обличи́л еси́,/ чу́дне Феофа́не./ Сего́ ра́ди вси ве́рно и благоче́стно вопие́м ти:// моли́ непреста́нно о всех нас. Тропарь Собора преподобных Оптинских старцев, глас 5: Правосла́вныя ве́ры свети́льницы,/ мона́шества непоколеби́мии столпи́,/ земли́ Росси́йския уте́шителие,/ преподо́бнии ста́рцы О́птинстии,/ любо́вь Христо́ву стяжа́вшии/ и ду́ши своя́ за ча́да полага́вшии,/ моли́теся ко Го́споду,/ да утверди́т земно́е Оте́чество ва́ше/ в Правосла́вии и благоче́стии// и спасе́т ду́ши на́ша. Кондак Собора преподобных Оптинских старцев, глас 3: Вои́стину ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ пу́стынь О́птину я́коже вертогра́д ста́рчества яви́вый,/ иде́же богопросвеще́ннии отцы́,/ та́йная се́рдца челове́ческаго ве́дуще,/ наро́да Бо́жия печа́льницы до́блии яви́шася:/ си́и бо на пу́ть покая́ния грехо́м отягоще́нныя наста́виша,/ в ве́ре коле́блющияся све́том Христо́ва уче́ния просвети́ша/ и Бо́жии прему́дрости научи́ша,/ стра́ждущим и немощны́м спострада́ша и исцеле́ния дарова́ша./ Ны́не же, во сла́ве Бо́жии пребыва́юще,// мо́лятся непреста́нно о душа́х на́ших.
Многие люди, живя в нашем мире, сознательно возлагают на себя особые «вериги», то есть некую тяжесть, – чтобы пройти через испытания, чтобы обрести благодать пред Богом. Такой «веригой», таким испытанием является монашеская жизнь, строгое монашеское житие. Монах добровольно помещает себя в ситуацию, которая для обычного человека была бы невыносимой. Это отказ от всего: и от материальных благ, и от сытной еды, и от комфортной жизни; это отказ от своей воли. Но, проходя достойно через эти испытания, человек обретает первенство пред Богом, а проще говоря, спасение, наследуя жизнь вечную. Но не только в вечной жизни человек получает ответ от Бога, но и здесь, на земле, – и тогда наша жизнь наполняется глубоким смыслом, радостью, подлинным счастьем. Вся эта суета, которая дает нам видимое, такое скоропреходящее счастье, уходит куда-то за горизонты зрения, – и человек обретает в общении с Богом подлинное счастье, непреходящую радость и Царство Небесное.