Неделя 1-я Великого поста. Торжество
Православия. Глас 4-й.
Прп. Льва, еп.
Ката́нского.
Прмч. Корнил“ия
Псково-Печерского.
Прп.
Агафо́на
Печерского, в Дальних пещерах.
Воскресная служба Октоиха совершается
вместе со службой Триоди.
Примечание.
Служба
прп. Льва, еп. Катанского,
переносится
на повечерие в Неделю вечера (см. 21
февраля)1.
На великой
вечерне
«Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи,
воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас
4-й – 6, и Триоди, глас 6-й – 4. «Слава» –
Триоди, глас 2-й: «Благода́ть
возсия́
и́стины…»,
«И ныне» – догматик, глас 4-й: «Иже Тебе
ра́ди…».
Вход. Прокимен
дня.
На литии стихира
храма. «Слава» – Триоди, глас 2-й:
«Ра́дуйтеся,
пророцы
честни́и…»,
«И ныне» – Богородичен, глас тот же:
«Все упова́ние
мое́…»
(см. прил. 2-е, «В четверток утра»).
На стиховне стихиры
воскресные, глас 4-й. «Слава» – Триоди,
глас 2-й: «Из нече́стия
во благоче́стие…»,
«И ныне» – Богородичен воскресный, глас
тот же: «О, чудесе́
новаго…»
(см. прил. 1-е).
По Трисвятом –
«Богородице Дево…» (дважды) и тропарь
праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому
о́бразу
Твоему́…»2
(единожды).
На утрене
на «Бог Господь» – тропарь воскресный,
глас 4-й (дважды). «Слава» – тропарь
праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому
о́бразу
Твоему́…»,
«И ныне» – Богородичен воскресный, глас
тот же: «Вся па́че
смы́сла…».
Кафизмы 2-я и 3-я.
Малые ектении. Седальны воскресные3.
Непорочны4
(см. Типикон, гл. 17).
«Ангельский собор…». Ипакои, степенны
и прокимен – гласа. Евангелие воскресное
4-е. «Воскресение Христово видевше…».
По 50-м псалме: «Слава» – Триоди, глас
8-й: «Покая́ния
отве́рзи
ми две́ри…»,
«И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот
же: «На спасе́ния
стези́…».
Глас 6-й: «Помилуй мя, Боже…», и стихира
Триоди, глас тот же: «Мно́жества
соде́янных…».
Каноны: воскресный
со ирмосом на 4 (ирмосы единожды),
Крестовоскресный на 2, Богородицы
(Октоиха) на
2 и Триоди на 6.
Библейские песни
«Поем Господеви…».
Катавасия Триоди:
«Мо́ря
чермну́ю
пучи́ну…».
По 3-й песни –
седален Триоди, глас 1-й: «Боже́ственный
Твой зрак…». «Слава» – ин седален
Триоди, глас тот же: «Зра́ками
проро́ков…»,
«И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот
же: «Любо́вию,
Чи́стая…».
По 6-й песни –
кондак праздника Триоди5:
«Неопи́санное
Сло́во
о́тчее…»,
и икос: «Сие́
смотре́ния
та́инство…».
На 9-й песни поем
«Честнейшую».
По 9-й песни –
«Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий
воскресный 4-й. «Слава» – светилен
Триоди, «И ныне» – Богородичен Триоди.
«Всякое дыхание…»
и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры
воскресные, глас 4-й – 5 (четыре
стихиры воскресные и Анатолиева одна),
Триоди, глас тот же – 3, затем стих:
«Воскресни́,
Го́споди
Бо́же
мой…», и самогласен Триоди, глас 6-й:
«Моисе́й
во вре́мя…».
«Слава» – тот же самогласен, «И ныне»
– «Преблагословенна еси…».
Примечание.
Первые шесть стихир поются со стихами
хвалитных псалмов, а последние три – с
дополнительными стихами: 1-й – «Испове́мся
Тебе́,
Го́споди
Бо́же
мой, / всем се́рдцем
мои́м»;
2-й – «Возвеселю́ся
и возра́дуюся
о Тебе́,
/ пою́
и́мени
Твоему́,
Вы́шний»,
3-й – «Воскресни́,
Го́споди
Бо́же
мой, да вознесе́тся
рука́
Твоя́,
/ не забу́ди
убо́гих
Твои́х
до конца́».
Великое славословие.
По Трисвятом – тропарь воскресный:
«Воскрес из гроба…».
Перед 1-м часом на
«Слава, и ныне» – стихира евангельская
4-я.
На часах – тропарь
воскресный. «Слава» – тропарь праздника
Триоди: «Пречи́стому
о́бразу
Твоему́…».
Кондак праздника Триоди: «Неопи́санное
Сло́во
о́тчее…».
(Воскресный кондак опускается.)
Литургия свт.
Василия Великого.
На проскомидии
заготовляются три Агнца – для среды,
четверга и пятницы.
Блаженны гласа –
6 и Триоди, песнь 6-я – 4.
По входе – тропарь
воскресный, тропарь праздника Триоди,
глас 2-й: «Пречи́стому
о́бразу
Твоему́…».
«Слава, и ныне» – кондак праздника
Триоди: «Неопи́санное
Сло́во
о́тчее…».
Прокимен и
аллилуиарий – Недели Православия
(отцов).
Апостол и Евангелие
– Недели Православия.
Вместо «Достойно
есть» – «О Тебе ра́дуется…».
Причастен – воскресный: «Хвали́те
Го́спода с
Небес…», и Недели Православия (отцов):
«Ра́дуйтеся,
пра́веднии,
о Го́споде…».
После Литургии совершается Последование
Недели Православия.
Последование
Недели Православия6.
По Литургии весь собор духовенства
из алтаря исходит на середину храма.
Иконы Спасителя и Богоматери полагают
на аналое посреди церкви.
Диакон: Благослови, владыко.
Иерей: Благослове́н
Бог наш…
Певцы: Аминь. И поют: Царю́
Небесный… Чтец: Трисвятое. По «Отче
наш…» иерей – возглас: Яко Твое
есть Царство… Чтец: Аминь. Господи,
помилуй (12). Слава, и ныне. Прииди́те,
поклони́мся…
(трижды).
Псалом 74-й:
Испове́мыся
Тебе, Боже, испове́мыся
Тебе, и призове́м
и́мя
Твое́:
пове́м
вся чудеса́
Твоя́.
Егда́
прииму́
вре́мя,
аз правоты́
возсужду́.
Раста́яся
земля́
и вси живу́щии
на ней, аз утверди́х
столпы
ея́.
Рех беззако́ннующим,
не беззако́ннуйте:
и согреша́ющим,
не возноси́те
ро́га.
Не воздвиза́йте
на высоту́
ро́га
ва́шего,
и не глаго́лите
на Бо́га
непра́вду:
я́ко
ниже́
от исхо́д,
ниже́
от за́пад,
ниже́
от пустых“
гор. Яко
Бог Судия́
есть: сего́
смиря́ет,
и сего́
возно́сит.
Яко
ча́ша
в руце́
Госпо́дни,
вина́
нерастворе́на
испо́лнь
растворе́ния,
и уклони́
от сея́
в сию́:
оба́че
дро́ждие
Его́
не истощи́ся,
испию́т
вси гре́шнии
земли́.
Аз же возра́дуюся
в век, воспою́
Бо́гу
Иа́ковлю:
и вся ро́ги
гре́шных
сломлю́,
и вознесе́тся
рог пра́веднаго.
Слава, и ныне: Аллилуиа, аллилуиа,
аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Диакон произносит великую ектению и
по прошении: О плавающих… прилагает
следующие прошения:
О е́же
ми́лостивым
о́ком
призре́ти
на Святу́ю
Свою́
Це́рковь,
и соблюсти́
ю́
невреди́му
и непреобори́му
от ересе́й
и суеве́рий,
и ми́ром
Свои́м
огради́ти,
Го́споду
помо́лимся.
О е́же
утиши́ти
раздира́ния
ея́
и си́лою
Свята́го
Ду́ха
обрати́ти
всех отсту́пльших
к позна́нию
и́стины
и сопричести́
ко избра́нному
Своему́
ста́ду,
Го́споду
помо́лимся.
О е́же
просвети́ти
мы́сли
неве́рием
помраче́нных
све́том
Своего́
богоразумия,
ве́рных
же Свои́х
укрепи́ти
и непоколеби́мых
в правове́рии
соблюсти́,
Го́споду
помо́лимся.
О избавитися нам… и прочее.
По возгласе певцы: Бог Господь, и
явися нам…
Тропарь, глас 4-й:
Благода́рни
су́ще
недосто́йнии
раби́
Твои́,
Го́споди,/
о Твои́х
вели́ких
благодея́ниих,
на нас бы́вших,/
сла́вяще
Тя, хва́лим,
благослови́м,
благодари́м,
пое́м
и велича́ем
Твое́
благоутро́бие/
и ра́бски
любо́вию
вопие́м
Ти:// Благоде́телю,
Спа́се
наш, сла́ва
Тебе́.
Слава, глас 3-й:
Твои́х
благодея́ний
и даро́в
ту́не,/
я́ко
раби́
непотре́бнии,
сподо́бльшеся,
Влады́ко,/
к Тебе́
усе́рдно
притека́юще,/
благодаре́ние
по си́ле
прино́сим/
и Тебе́
я́ко
Благоде́теля
и Творца́
сла́вяще,
вопие́м://
сла́ва
Тебе́,
Бо́же
Преще́дрый.
И ныне, глас 4-й:
Якоже
вы́шния
тве́рди
благоле́пие,/
и ни́жнюю
споказа́л
еси́
красоту́
свята́го
селе́ния
сла́вы
Твоея́,
Го́споди,/
утверди́
сие́
во век ве́ка/
и приими́
на́ша
в нем непреста́нно
приноси́мая
Тебе́
моле́ния
Богоро́дицею,//
всех Животе́
и Воскресе́ние.
Диакон: Вонмем. Иерей: Мир всем.
Чтец: И духови твоему. Диакон:
Премудрость. Вонмем.
Чтец: Прокимен,
глас 4-й: Насажде́ни
в дому́
Госпо́дни,//
во дво́рех
Бо́га
на́шего
процвету́т.
Стих:
Весели́теся,
пра́веднии,
о Го́споде,
пра́вым
подоба́ет
похвала́.
Апостол к Ри́мляном,
зач. 121, XVI, 17–207.
Бра́тие,
молю́
вы, блюди́теся
от творя́щих
ра́спри
и раздо́ры,
кроме́
уче́ния,
ему́же
вы научи́стеся,
и уклони́теся
от них. Такови́и
бо Го́сподеви
на́шему
Иису́су
Христу́
не рабо́тают,
но своему́
чре́ву:
и́же
благи́ми
словесы́
и благослове́нием
прельща́ют
сердца́
незло́бивых.
Ва́ше
бо послуша́ние
ко всем дости́же:
ра́дуюся
же е́же
о вас: хощу́
же вас му́дрых
у́бо
бы́ти
во благо́е,
просты́х
же в зло́е.
Бог же ми́ра
да сокруши́т
сатану́
под но́ги
ва́ша
вско́ре.
Благода́ть
Го́спода
на́шего
Иису́са
Христа́
с ва́ми,
аминь.
Евангелие от Матфея, зач. 75, XVIII, 10–18.
Рече́
Госпо́дь:
блюди́те,
да не пре́зрите
еди́наго
[от] ма́лых
сих: глаго́лю
бо вам, я́ко
а́нгели
их на Небесе́х
вы́ну
ви́дят
Лице́
Отца́
Моего́
Небе́снаго.
Прии́де
бо Сын Челове́ческий
взыска́ти
и спасти́
поги́бшаго.
Что вам мни́тся?
а́ще
будет
не́коему
челове́ку
сто ове́ц,
и заблу́дит
еди́на
от них: не оста́вит
ли де́вятьдесят
и де́вять
в гора́х,
и шед и́щет
заблу́ждшия?
И а́ще
бу́дет
обрести́
ю, ами́нь
глаго́лю
вам, я́ко
ра́дуется
о ней па́че,
не́же
о девяти́десятих
и девяти́
незаблу́ждших.
Та́ко
несть во́ля
пред Отце́м
ва́шим
Небе́сным,
да поги́бнет
еди́н
от ма́лых
сих. а́ще
же согреши́т
к тебе́
брат твой, иди́
и обличи́
его́
межд“
тобо́ю
и тем еди́нем:
а́ще
тебе́
послу́шает,
приобре́л
еси́
бра́та
твоего́.
а́ще
ли тебе́
не послу́шает,
поими́
с собо́ю
па́ки
еди́наго
или́
два: да при усте́х
двою́
или трие́х
свиде́телей
ста́нет
всяк глаго́л.
а́ще
же не послу́шает
их, пове́ждь
Це́ркви:
а́ще
же и Це́рковь
преслу́шает,
бу́ди
тебе́
я́коже
язы́чник
и мыта́рь.
Ами́нь
бо глаго́лю
вам: ели́ка
а́ще
свя́жете
на земли́,
бу́дут
свя́зана
на Небеси́:
и ели́ка
а́ще
разрешите́
на земли́,
бу́дут
разреше́на
на Небесе́х.
На сугубой ектении, прибавляются
прошения:
Не хотя́й
сме́рти
гре́шных,
но ожида́яй
обраще́ния
и покая́ния,
соедини́
всех во Святе́й
Твое́й
Це́ркви,
мо́лим
Ти ся, Милосе́рдый
Го́споди,
услы́ши
и поми́луй.
Устро́ивый
мир сей в сла́ву
Твою́,
сотвори́,
я́ко
да и́стинною
ве́рою
и благоче́стием
Тебе́,
Бо́га
на́шего,
просла́вят,
мо́лим
Ти ся, Всеси́льный
Тво́рче,
услы́ши
и поми́луй.
Да́вый
за́поведь
Твою́
нам, е́же
люби́ти
Тебе́,
Бо́га
на́шего,
и бли́жняго
своего́,
сотвори́,
да не́нависти,
вражды́,
оби́ды
и про́чая
беззако́ния
прекратя́ся,
и́стинная
же любо́вь
да ца́рствует
в сердца́х
на́ших,
мо́лим
Ти ся, Спаси́телю
наш, услы́ши
и ми́лостивно
поми́луй.
Иерей – возглас: Услы́ши
ны, Боже, Спасителю наш… Певцы:
Аминь. Диакон: Господу помолимся.
Певцы: Господи, помилуй.
Иерей читает молитву:
Всевы́шний
Бо́же,
Влады́ко
и Соде́телю
всея́
тва́ри,
наполня́яй
вся вели́чеством
Твои́м
и содержа́й
си́лою
Твое́ю!
Тебе́,
Вседарови́тому
Го́споду
на́шему,
мы, недосто́йнии,
благодаре́ние
прино́сим,
я́ко
не отвраща́ешися
нас беззако́ний
ра́ди
на́ших,
но па́че
предваря́еши
ны щедро́тами
Твои́ми.
Ты ко избавлению
нашему
послал
еси
Единороднаго
Твоего
Сына
и благовестил
безме́рное
Твое́
к ро́ду
челове́ческому
снизхожде́ние,
я́ко
хоте́нием
хо́щеши
и ожида́еши,
е́же
обрати́тися
нам к Тебе́
и спасе́нным
бы́ти.
Ты, снизходя́
к не́мощи
на́шего
естества́,
укрепля́еши
нас всеси́льною
Свята́го
Твоего́
Ду́ха
благода́тию,
утеша́еши
спаси́тельною
ве́рою
и соверше́нною
наде́ждою
ве́чных
благ и, руково́дствуя
избра́нных
Твои́х
в го́рний
Сио́н,
соблюда́еши,
яко
зе́ницу
о́ка.
Испове́дуем,
Го́споди,
вели́кое
Твое́
и
безприкла́дное
человеколю́бие
и милосе́рдие.
Но ви́дяще
мно́гих
поползнове́ния,
приле́жно
Тя, Всеблаги́й
Го́споди,
мо́лим:
при́зри
на Це́рковь
Твою́
и виждь, я́ко
Твое́
спаси́тельное
благове́стие,
а́ще
и ра́достно
прия́хом,
но те́рние
суеты́
и страсте́й
твори́т
о́ное
в не́киих
малопло́дно,
в не́киих
же и безпло́дно,
и по умноже́нию
беззако́ний
о́вии
ересьми́,
о́вии
раско́лом
проти́вящеся
ева́нгельской
Твое́й
и́стине,
отступа́ют
от достоя́ния
Твоего́,
отрева́ют
Твою́
благода́ть