4. Неделя 1-я Великого поста. Торжество Православия. Глас 1-й. Блгв. вел. кн. Дании́ла Московского.
Прп. Гера́сима, иже на Иорда́не. Прп. Гера́сима Волого́дского. Перенесение мощей блгв. кн. Вячесла́ва Че́шского (службу зри 28 сентября).
Воскресная служба Октоиха совершается вместе со службой Триоди (А).
Приводим также порядок совершения воскресной службы Октоиха в соединении со службой Триоди и полиелейной службой блгв. вел. кн. Дании́ла Московского1 (Б). При совершении богослужения следует руководствоваться 10-й Марковой главой Типикона под 24 февраля: «А́ще ли случи́тся Обре́тение честны́я главы́ Иоа́нна Предте́чи в 1-ю Неде́лю посто́в» (ср. Типикон, 24 февраля, 15-я Маркова глава)2.
Примечание. Служба прп. Гера́сима, иже на Иорда́не, переносится на повечерие в Неделю вечера (см. 5 марта)3.
А. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 1-й – 6, и Триоди, глас 6-й – 4. «Слава» – Триоди, глас 2-й: «Благода́ть возсия́ и́стины…», «И ныне» – догматик, глас 1-й: «Всеми́рную сла́ву…».
Вход. Прокимен дня.
На литии стихира храма. «Слава» – Триоди, глас 2-й: «Ра́дуйтеся, проро́цы честни́и…», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Все упова́ние мое́…» (см. прил. 2-е, «В четверток утра»).
На стиховне стихиры воскресные, глас 1-й. «Слава» – Триоди, глас 2-й: «Из нече́стия во благоче́стие…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «О, чудесе́ но́ваго…» (см. прил. 1-е).
По Трисвятом – «Богородице Дево…» (дважды) и тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…»4 (единожды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 1-й (дважды). «Слава» – тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Вся па́че смы́сла…».
Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные5.
Непорочны6 (см. Типикон, гл. 17). «Ангельский собор…». Ипакои, степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – Триоди, глас 8-й: «Покая́ния отве́рзи ми две́ри…», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «На спасе́ния стези́…». Глас 6-й: «Помилуй мя, Боже…», и стихира Триоди, глас тот же: «Мно́жества соде́янных…».
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Крестовоскресный на 2, Богородицы (Октоиха) на 2 и Триоди на 6.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия Триоди: «Мо́ря чермну́ю пучи́ну…».
По 3-й песни – седален Триоди, глас 1-й: «Боже́ственный Твой зрак…». «Слава» – ин седален Триоди, глас тот же: «Зра́ками проро́ков…», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «Любо́вию, Чи́стая…».
По 6-й песни – кондак праздника Триоди7: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…», и икос: «Сие́ смотре́ния та́инство…».
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й. «Слава» – светилен Триоди, «И ныне» – Богородичен Триоди.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры воскресные, глас 1-й – 5 (четыре стихиры воскресные и Анатолиева одна), Триоди, глас 4-й – 3, затем стих: «Воскресни́, Го́споди Бо́же мой…», и самогласен Триоди, глас 6-й: «Моисе́й во вре́мя…». «Слава» – тот же самогласен, «И ныне» – «Преблагословенна еси…».
Примечание. Первые шесть стихир поются со стихами хвалитных псалмов, а последние три – с дополнительными стихами: 1-й – «Испове́мся Тебе́, Го́споди Бо́же мой, / всем се́рдцем мои́м»; 2-й – «Возвеселю́ся и возра́дуюся о Тебе́, / пою́ и́мени Твоему́, Вы́шний», 3-й – «Воскресни́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, / не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́».
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Днесь спасение…».
Перед 1-м часом на «Слава, и ныне» – стихира евангельская 9-я.
На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь праздника Триоди: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…». Кондак праздника Триоди: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…». (Воскресный кондак опускается.)
Литургия свт. Василия Великого.
На проскомидии заготовляются два Агнца – для среды и пятницы.
Блаженны гласа – 6 и Триоди, песнь 6-я – 4.
На входе: «…Воскресы́й из мертвых…».
По входе – тропарь воскресный, тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…». «Слава, и ныне» – кондак праздника Триоди: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…».
Прокимен и аллилуиарий – Недели Православия (отцов).
Апостол и Евангелие – Недели Православия.
Вместо «Достойно есть» – «О Тебе ра́дуется…».
Причастен – воскресный: «Хвали́те Го́спода с Небе́с…», и Недели Православия (отцов): «Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде…».
После Литургии совершается Последование Недели Православия (см. ниже).
Б. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 1-й – 3, Триоди, глас 6-й – 4, и благоверного князя – 3. «Слава» – Триоди, глас 2-й: «Благода́ть возсия́ и́стины…», «И ныне» – догматик, глас 1-й: «Всеми́рную сла́ву…».
Вход. Прокимен дня. Паримии благоверного князя – 3.
На литии стихира храма, стихиры благоверного князя, глас 4-й (см. на стиховне великой вечерни, без припевов), и ины стихиры благоверного князя (см. на хвалитех утрени, со славником). «Слава» – благоверного князя (см. славник на «Господи, воззвах» великой вечерни), «И ныне» – Триоди, глас 2-й: «Ра́дуйтеся, проро́цы честни́и…» (см. славник на литии).
На стиховне стихиры воскресные, глас 1-й. «Слава» – благоверного князя (см. славник на стиховне великой вечерни), «И ныне» – Триоди, глас 2-й: «Из нече́стия во благоче́стие…» (см. славник на стиховне).
По Трисвятом – «Богородице Дево…» (дважды) и тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…»8 (единожды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 1-й (дважды). «Слава» – тропарь благоверного князя, «И ныне» – тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…».
Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные9.
Полиелей. Величание благоверного князя, и избра́нный псалом (общий преподобным): «Терпя́, потерпе́х Го́спода…». «Ангельский собор…». Ипакои гласа. Седален благоверного князя по 1-м стихословии, глас 5-й: «Благи́й яре́м…», седален благоверного князя по 2-м стихословии, глас 4-й: «По о́бразу Бо́жию…». «Слава» – седален благоверного князя по полиелее, глас 8-й, «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Ра́дуйся, Богоро́дице Де́во…». Степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – Триоди, глас 8-й: «Покая́ния отве́рзи ми две́ри…», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «На спасе́ния стези́…». Глас 6-й: «Помилуй мя, Боже…», и стихира Триоди, глас тот же: «Мно́жества соде́янных…».
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), благоверного князя на 4 и Триоди на 6.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия Триоди: «Мо́ря чермну́ю пучи́ну…».
По 3-й песни – кондак и икос благоверного князя; седален благоверного князя. «Слава» – тот же седален или10 ин седален благоверного князя, глас тот же11, «И ныне» – седален Триоди, глас 1-й (по выбору: «Боже́ственный Твой зрак…», или: «Зра́ками проро́ков…»).
По 6-й песни – кондак праздника Триоди12: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…», и икос: «Сие́ смотре́ния та́инство…».
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й. «Слава» – светилен благоверного князя, «И ныне» – светилен Триоди: «Взыгра́йте, восплещи́те…».
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры воскресные, глас 1-й – 5 (четыре стихиры воскресные и Анатолиева одна), Триоди, глас 4-й – 3, затем стих: «Воскресни́, Го́споди Бо́же мой…», и самогласен Триоди, глас 6-й: «Моисе́й во вре́мя…». «Слава» – тот же самогласен, «И ныне» – «Преблагословенна еси…».
Примечание. Первые шесть стихир поются со стихами хвалитных псалмов, а последние три – с дополнительными стихами: 1-й – «Испове́мся Тебе́, Го́споди Бо́же мой, / всем се́рдцем мои́м»; 2-й – «Возвеселю́ся и возра́дуюся о Тебе́, / пою́ и́мени Твоему́, Вы́шний», 3-й – «Воскресни́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, / не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́».
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Днесь спасение…».
Перед 1-м часом на «Слава, и ныне» – стихира евангельская 9-я.
На 1-м часе – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь праздника Триоди: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…». Кондак воскресный13.
На 3-м часе – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь благоверного князя. Кондак праздника Триоди: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…» (или кондак благоверного князя)14.
На 6-м часе – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь праздника Триоди: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…». Кондак благоверного князя (или кондак праздника Триоди: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…»).
На 9-м часе – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь благоверного князя. Кондак воскресный.
Литургия свт. Василия Великого.
На проскомидии заготовляются два Агнца – для среды и пятницы.
Блаженны гласа – 4, Триоди, песнь 3-я – 4 и благоверного князя, песнь 6-я – 4.
На входе: «…Воскресы́й из мертвых…».
По входе – тропарь воскресный, тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречи́стому О́бразу Твоему́…», тропарь благоверного князя; кондак воскресный. «Слава» – кондак благоверного князя, «И ныне» – кондак праздника Триоди: «Неопи́санное Сло́во О́тчее…»15.
Прокимен и аллилуиарий – Недели Православия (отцов) и благоверного князя.
Апостол и Евангелие – Недели Православия и благоверного князя.
Вместо «Достойно есть» – «О Тебе ра́дуется…».
Причастен – Недели Православия (отцов): «Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде…»16, и благоверного князя: «В па́мять ве́чную…».
После Литургии совершается Последование Недели Православия (см. ниже).
Последование Недели Православия17.
По Литургии весь собор духовенства из алтаря исходит на середину храма. Иконы Спасителя и Богоматери полагают на аналое посреди церкви.
Диакон: Благослови, владыко.
Иерей: Благослове́н Бог наш…
Певцы: Аминь. И поют: Царю́ Небесный… Чтец: Трисвятое. По «Отче наш…» иерей – возглас: Яко Твое есть Царство… Чтец: Аминь. Господи, помилуй (12). Слава, и ныне. Прииди́те, поклони́мся… (трижды).
Псалом 74-й:
Испове́мыся Тебе, Боже, испове́мыся Тебе, и призове́м и́мя Твое́: пове́м вся чудеса́ Твоя́. Егда́ прииму́ вре́мя, аз правоты́ возсужду́. Раста́яся земля́ и вси живу́щии на ней, аз утверди́х столпы́ ея́. Рех беззако́ннующим, не беззако́ннуйте: и согреша́ющим, не возноси́те ро́га. Не воздвиза́йте на высоту́ ро́га ва́шего, и не глаго́лите на Бо́га непра́вду: я́ко ниже́ от исхо́д, ниже́ от за́пад, ниже́ от пусты́х гор. Я́ко Бог Судия́ есть: сего́ смиря́ет, и сего́ возно́сит. Я́ко ча́ша в руце́ Госпо́дни, вина́ нерастворе́на испо́лнь растворе́ния, и уклони́ от сея́ в сию́: оба́че дро́ждие Его́ не истощи́ся, испию́т вси гре́шнии земли́. Аз же возра́дуюся в век, воспою́ Бо́гу Иа́ковлю: и вся ро́ги гре́шных сломлю́, и вознесе́тся рог пра́веднаго.
Слава, и ныне: Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Диакон произносит великую ектению и по прошении: О плавающих… прилагает следующие прошения:
О е́же ми́лостивым о́ком призре́ти на Святу́ю Свою́ Це́рковь, и соблюсти́ ю́ невреди́му и непреобори́му от ересе́й и суеве́рий, и ми́ром Свои́м огради́ти, Го́споду помо́лимся.
О е́же утиши́ти раздира́ния ея́ и си́лою Свята́го Ду́ха обрати́ти всех отсту́пльших к позна́нию и́стины и сопричести́ ко избра́нному Своему́ ста́ду, Го́споду помо́лимся.
О е́же просвети́ти мы́сли неве́рием помраче́нных све́том Своего́ богоразу́мия, ве́рных же Свои́х укрепи́ти и непоколеби́мых в правове́рии соблюсти́, Го́споду помо́лимся.
О избавитися нам… и прочее.
По возгласе певцы: Бог Господь, и явися нам…
Тропарь, глас 4-й:
Благода́рни су́ще недосто́йнии раби́ Твои́, Го́споди,/ о Твои́х вели́ких благодея́ниих, на нас бы́вших,/ сла́вяще Тя, хва́лим, благослови́м, благодари́м, пое́м и велича́ем Твое́ благоутро́бие/ и ра́бски любо́вию вопие́м Ти:// Благоде́телю, Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Слава, глас 3-й:
Твои́х благодея́ний и даро́в ту́не,/ я́ко раби́ непотре́бнии, сподо́бльшеся, Влады́ко,/ к Тебе́ усе́рдно притека́юще,/ благодаре́ние по си́ле прино́сим/ и Тебе́ я́ко Благоде́теля и Творца́ сла́вяще, вопие́м:// сла́ва Тебе́, Бо́же Преще́дрый.
И ныне, глас 4-й:
Я́коже вы́шния тве́рди благоле́пие,/ и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди,/ утверди́ сие́ во век ве́ка/ и приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния Богоро́дицею,// всех Животе́ и Воскресе́ние.
Диакон: Вонмем. Иерей: Мир всем. Чтец: И духови твоему. Диакон: Премудрость. Вонмем.
Чтец: Прокимен, глас 4-й: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни,// во дво́рех Бо́га на́шего процвету́т. Стих: Весели́теся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.
Апостол к Ри́мляном, зач. 121, XVI, 17–2018.
Бра́тие, молю́ вы, блюди́теся от творя́щих ра́спри и раздо́ры, кроме́ уче́ния, ему́же вы научи́стеся, и уклони́теся от них. Такови́и бо Го́сподеви на́шему Иису́су Христу́ не рабо́тают, но своему́ чре́ву: и́же благи́ми словесы́ и благослове́нием прельща́ют сердца́ незло́бивых. Ва́ше бо послуша́ние ко всем дости́же: ра́дуюся же е́же о вас: хощу́ же вас му́дрых у́бо бы́ти во благо́е, просты́х же в зло́е. Бог же ми́ра да сокруши́т сатану́ под но́ги ва́ша вско́ре. Благода́ть Го́спода на́шего Иису́са Христа́ с ва́ми, аминь.
Евангелие от Матфея, зач. 75, XVIII, 10–18.
Рече́ Госпо́дь: блюди́те, да не пре́зрите еди́наго [от] ма́лых сих: глаго́лю бо вам, я́ко А́нгели их на Небесе́х вы́ну ви́дят Лице́ Отца́ Моего́ Небе́снаго. Прии́де бо Сын Челове́ческий взыска́ти и спасти́ поги́бшаго. Что вам мни́тся? А́ще бу́дет не́коему челове́ку сто ове́ц, и заблу́дит еди́на от них: не оста́вит ли де́вятьдесят и де́вять в гора́х, и шед и́щет заблу́ждшия? И а́ще бу́дет обрести́ ю, ами́нь глаго́лю вам, я́ко ра́дуется о ней па́че, не́же о девяти́десятих и девяти́ незаблу́ждших. Та́ко несть во́ля пред Отце́м ва́шим Небе́сным, да поги́бнет еди́н от ма́лых сих. А́ще же согреши́т к тебе́ брат твой, иди́ и обличи́ его́ между́ тобо́ю и тем еди́нем: а́ще тебе́ послу́шает, приобре́л еси́ бра́та твоего́. А́ще ли тебе́ не послу́шает, поими́ с собо́ю па́ки еди́наго или́ два: да при усте́х двою́ или трие́х свиде́телей ста́нет всяк глаго́л. А́ще же не послу́шает их, пове́ждь Це́ркви: а́ще же и Це́рковь преслу́шает, бу́ди тебе́ я́коже язы́чник и мыта́рь. Ами́нь бо глаго́лю вам: ели́ка а́ще свя́жете на земли́, бу́дут свя́зана на Небеси́: и ели́ка а́ще разрешите́ на земли́, бу́дут разреше́на на Небесе́х.
На сугубой ектении, прибавляются прошения:
Не хотя́й сме́рти гре́шных, но ожида́яй обраще́ния и покая́ния, соедини́ всех во Святе́й Твое́й Це́ркви, мо́лим Ти ся, Милосе́рдый Го́споди, услы́ши и поми́луй.
Устро́ивый мир сей в сла́ву Твою́, сотвори́, я́ко да и́стинною ве́рою и благоче́стием Тебе́, Бо́га на́шего, просла́вят, мо́лим Ти ся, Всеси́льный Тво́рче, услы́ши и поми́луй.
Да́вый за́поведь Твою́ нам, е́же люби́ти Тебе́, Бо́га на́шего, и бли́жняго своего́, сотвори́, да не́нависти, вражды́, оби́ды и про́чая беззако́ния прекратя́тся, и́стинная же любо́вь да ца́рствует в сердца́х на́ших, мо́лим Ти ся, Спаси́телю наш, услы́ши и ми́лостивно поми́луй.
Иерей – возглас: Услы́ши ны, Боже, Спасителю наш… Певцы: Аминь. Диакон: Господу помолимся. Певцы: Господи, помилуй.
Иерей читает молитву:
Всевы́шний Бо́же, Влады́ко и Соде́телю всея́ тва́ри, наполня́яй вся вели́чеством Твои́м и содержа́й си́лою Твое́ю! Тебе́, Вседарови́тому Го́споду на́шему, мы, недосто́йнии, благодаре́ние прино́сим, я́ко не отвраща́ешися нас беззако́ний ра́ди на́ших, но па́че предваря́еши ны щедро́тами Твои́ми. Ты ко избавле́нию на́шему посла́л еси́ Единоро́днаго Твоего́ Сы́на и благовести́л безме́рное Твое́ к ро́ду челове́ческому снизхожде́ние, я́ко хоте́нием хо́щеши и ожида́еши, е́же обрати́тися нам к Тебе́ и спасе́нным бы́ти. Ты, снизходя́ к не́мощи на́шего естества́, укрепля́еши нас всеси́льною Свята́го Твоего́ Ду́ха благода́тию, утеша́еши спаси́тельною ве́рою и соверше́нною наде́ждою ве́чных благ и, руково́дствуя избра́нных Твои́х в го́рний Сио́н, соблюда́еши, я́ко зе́ницу о́ка. Испове́дуем, Го́споди, вели́кое Твое́ и безприкла́дное человеколю́бие и милосе́рдие. Но ви́дяще мно́гих поползнове́ния, приле́жно Тя, Всеблаги́й Го́споди, мо́лим: при́зри на Це́рковь Твою́ и виждь, я́ко Твое́ спаси́тельное благове́стие, а́ще и ра́достно прия́хом, но те́рние суеты́ и страсте́й твори́т о́ное в не́киих малопло́дно, в не́киих же и безпло́дно, и по умноже́нию беззако́ний о́вии ересьми́, о́вии раско́лом проти́вящеся ева́нгельской Твое́й и́стине, отступа́ют от достоя́ния Твоего́, отрева́ют Твою́ благода́ть и поверга́ют себе́ суду́ Твоего́ Пресвята́го Сло́ва. Премилосе́рдый и Всеси́льный, не до конца́ гне́ваяйся, Го́споди! Бу́ди ми́лостив, мо́лит Тя Твоя́ Це́рковь, представля́ющи Тебе́ Нача́льника и Соверши́теля спасе́ния на́шего, Иису́са Христа́, бу́ди ми́лостив нам, укрепи́ нас в правове́рии си́лою Твое́ю, заблужда́ющим же просвети́ разу́мныя о́чи све́том Твои́м Боже́ственным, да уразуме́ют Твою́ и́стину; умягчи́ их ожесточе́ние и отве́рзи слух, да позна́ют глас Твой и обратя́тся к Тебе́, Спаси́телю на́шему. Испра́ви, Го́споди, ины́х развраще́ние и жизнь, несогла́сную христиа́нскому благоче́стию; сотвори́, да вси свя́то и непоро́чно поживе́м, и та́ко спаси́тельная ве́ра укорени́тся и плодоно́сна в сердца́х на́ших пребу́дет. Не отврати́ Лица́ Твоего́ от нас, Го́споди, возда́ждь нам ра́дость спасе́ния Твоего́; пода́ждь, Го́споди, и па́стырем Це́ркве Твоея́ святу́ю ре́вность, и о спасе́нии и обраще́нии заблужда́ющих попече́ние их ду́хом ева́нгельским раствори́, да Тобо́ю вси руководи́ми, дости́гнем, иде́же соверше́ние ве́ры, исполне́ние наде́жды и и́стинная любо́вь, и та́мо с ли́ки чисте́йших Небе́сных Сил просла́вим Тебе́, Го́спода на́шего, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в.
Певцы: Аминь.
Затем диакон, став на уготованном месте, возглашает:
Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш? Ты еси́ Бог, творя́й чудеса́ Еди́н.
Потом высшим гласом: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш…
И еще высочайшим гласом: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш…
И продолжает диакон:
Правосла́вия день пра́зднующе, правосла́внии лю́дие, наипа́че просла́вим Вино́вника всех благ Бо́га, И́же Сый благослове́н во ве́ки. Сей Бог наш, промышля́я и утвержда́я возлю́бленное Свое́ достоя́ние – Святу́ю Це́рковь, пра́отцев, преступле́нием отпа́дших, утеша́я нело́жным Свои́м сло́вом, еще́ в раи́ основа́ние ей положи́. Сей Бог наш, руково́дствуя ко о́ному спаси́тельному обетова́нию, не прикрове́нна Себе́ оста́ви, но хотя́щее бы́ти спасе́ние провозвести́ пе́рвее чрез отце́в и проро́ков, живописа́ разли́чными о́бразы. Сей Бог наш, многоча́стне и многообра́зне дре́вле глаго́лавый отце́м во проро́цех, в после́док дний сих глаго́ла нам в Сы́не, И́мже и ве́ки сотвори́, И́же возвести́ О́тчее о нас благоволе́ние, откры́ та́инства Небе́сная, уве́ри си́лою Свята́го Ду́ха о и́стине благове́стия, посла́ апо́столы во весь мир пропове́дати Ева́нгелие Ца́рствия, утверди́ о́ное разли́чными си́лами и чудесы́. Сему́ спаси́тельному открове́нию после́дующе, сего́ благове́стия держа́щеся,–
Ве́руем во Еди́наго Бо́га Отца́, Вседержи́теля, Творца́ Не́бу и земли́, ви́димым же всем и неви́димым. И во Еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия, Единоро́днаго, И́же от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век: Све́та от Све́та, Бо́га И́стинна от Бо́га И́стинна, рожде́нна, несотворе́нна, Единосу́щна Отцу́, И́мже вся бы́ша. Нас ра́ди, челове́к, и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с Небе́с, и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы, и вочелове́чшася. Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те, и страда́вша, и погребе́нна. И воскре́сшаго в тре́тий день, по Писа́нием. И возше́дшаго на Небеса́, и седя́ща одесну́ю Отца́. И па́ки гряду́щаго со сла́вою, суди́ти живы́м и ме́ртвым, Его́же Ца́рствию не бу́дет конца́. И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, И́же от Отца́ исходя́щаго, И́же со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки. Во Еди́ну Святу́ю Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь. Испове́дуем еди́но креще́ние во оставле́ние грехо́в. Ча́ем воскресе́ния ме́ртвых. И жи́зни бу́дущаго ве́ка. Ами́нь.
Сия́ ве́ра апо́стольская, сия́ ве́ра оте́ческая, сия́ ве́ра правосла́вная, сия́ ве́ра вселе́нную утверди́.
Еще́ же Собо́ры святы́х оте́ц и их преда́ния и писа́ния, Боже́ственному Открове́нию согла́сная, прие́млем и утвержда́ем.
Всем же о Правосла́вии подвиза́вшимся словесы́, писа́нии, уче́нии, страда́нии и богоуго́дным житие́м, я́ко защи́тником и посо́бником о́наго, Христо́ва Це́рковь, ны́нешнее воспомина́ние творя́щи, восклица́ет:
Святе́йшим правосла́вным Патриа́рхом Константинопо́льским, Александри́йским, Антиохи́йским, Иерусали́мским и Всеросси́йским и про́чим Преосвяще́нным митрополи́том, архиепи́скопом и епи́скопом правосла́вным, ве́чная па́мять.
Певцы здесь и далее поют: Ве́чная па́мять (трижды).
Святы́м равноапо́стольным царю́ Константи́ну и ма́тери его́ Еле́не, ве́чная па́мять.
Благове́рному равноапо́стольному вели́кому кня́зю Влади́миру и благове́рней равноапо́стольней вели́кой княги́не О́льге, ве́чная па́мять.
Пострада́вшим и убие́нным в разли́чных похо́дех за правосла́вную ве́ру и Оте́чество, вожде́м и во́ином, и всем правосла́вным христиа́ном, в и́стинней ве́ре и благоче́стии и в наде́жди воскресе́ния сконча́вшимся, ве́чная па́мять.
Правосла́вная Христо́ва Це́рковь, торже́ственно воспомина́ющи подвиза́вшихся во благоче́стии и сие́ всем свои́м христоимени́тым ча́дом к подража́нию представля́ющи, восхваля́ет по́двиги и сих, и́же ны́не, спаси́тельною ве́рою и доброде́телию приуготовля́юще себе́ к ве́чному блаже́нству, утвержда́ют Правосла́вие.
Затем диакон возглашает:
Вели́кому господи́ну и отцу́ на́шему Кири́ллу, Святе́йшему Патриа́рху Моско́вскому и всея́ Руси́, мно́гая ле́та.
Певцы здесь и далее поют: Мно́гая ле́та (трижды).
Святе́йшим правосла́вным Патриа́рхом Константинопо́льскому, Александри́йскому, Антиохи́йскому, Иерусали́мскому и про́чим Святе́йшим правосла́вным Предстоя́телем, мно́гая ле́та.
Господи́ну на́шему Преосвяще́ннейшему (имярек), митрополи́ту (или: архиепи́скопу, или: епи́скопу, егоже есть область), мно́гая ле́та.
Преосвя́щенным митрополи́том, архиепи́скопом и епи́скопом и всему́ освяще́нному собо́ру, мно́гая ле́та.
Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́м и во́инству ея́, мно́гая ле́та.
Все́м правосла́вным христиа́ном, пра́во содержа́щим спаси́тельную ве́ру и повину́ющимся Христо́вей Це́ркви, пода́ждь, Го́споди, мир, благоде́нствие, изоби́лие плодо́в земны́х и мно́гая ле́та.
Иерей читает молитву:
Свята́я Тро́ице, сих просла́ви и утверди́ да́же до конца́ в правове́рии, отвраща́ющих же ся святы́я и спаси́тельныя правосла́вныя ве́ры и Христо́вы Це́ркве обрати́ и сотвори́, да вси прии́дут в позна́ние ве́чныя Твоея́ и́стины, моли́твами Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и и всех святы́х.
Певцы: Аминь.
Затем иерей произносит:
Сла́ва Тебе́, Бо́гу, Благода́телю на́шему, во ве́ки веко́в.
Певцы: Ами́нь.
И поют песнь святого Амвросия Медиоланского:
Тебе́, Бо́га, хва́лим,/ Тебе́ Го́спода испове́дуем,/ Тебе́ Преве́чнаго Отца́ вся земля́ велича́ет;/ Тебе́ вси А́нгели,/ Тебе́ Небеса́ и вся Си́лы,/ Тебе́ Херуви́ми и Серафи́ми непреста́нными гла́сы взыва́ют:/ Свят, Свят, Свят Госпо́дь Бог Савао́ф,/ по́лны суть Небеса́ и земля́ вели́чества сла́вы Твоея́,/ Тебе́ пресла́вный апо́стольский лик,/ Тебе́ проро́ческое хвале́бное число́,/ Тебе́ хва́лит пресве́тлое му́ченическое во́инство,/ Тебе́ по всей вселе́нней испове́дует Свята́я Це́рковь,/ Отца́ непостижи́маго вели́чества,/ покланя́емаго Твоего́ и́стиннаго и Единоро́днаго Сы́на/ и Свята́го Уте́шителя Ду́ха./ Ты, Царю́ сла́вы, Христе́,/ Ты Отца́ Присносу́щный Сы́н еси́:/ Ты, ко избавле́нию прие́мля челове́ка,/ не возгнуша́лся еси́ Деви́ческаго чре́ва;/ Ты, одоле́в сме́рти жа́ло,/ отве́рзл еси́ ве́рующим Ца́рство Небе́сное;/ Ты одесну́ю Бо́га седи́ши во сла́ве О́тчей,/ Судия́ приити́ ве́ришися./ Тебе́ у́бо про́сим:/ помози́ рабо́м Твои́м,/ и́хже честно́ю Кро́вию искупи́л еси́./ Сподо́би со святы́ми Твои́ми в ве́чней сла́ве Твое́й ца́рствовати./ Спаси́ лю́ди Твоя́, Го́споди,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ испра́ви я́ и вознеси́ их во ве́ки:/ во вся дни благослови́м Тебе́/ и восхва́лим и́мя Твое́ во век и в век ве́ка./ Сподо́би, Го́споди, в день сей без греха́ сохрани́тися нам./ Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас:/ бу́ди ми́лость Твоя́, Го́споди, на нас,/ я́коже упова́хом на Тя;/ на Тя, Го́споди, упова́хом,// да не постыди́мся во ве́ки. Ами́нь.
Во время пения весь освященный собор целует святые иконы на аналоях, и бывает отпуст.
Примечание. «На трапе́зе же яди́м варе́ние с еле́ем, а не ры́бы. А́ще же прилучи́тся, пие́м вино́ уста́вленое в сла́ву Бо́жию, по две ча́ши: та́кожде и в ве́чер по две» (Типикон, гл. 49, «Неде́ля пе́рвая святы́х посто́в…»).
1 Минея содержит две службы в честь блгв. вел. кн. Даниила Московского.
2 Ср.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 475–480.
3 Ср.: Типикон, гл. 49, «В пяток вечера [1-й седмицы]», 3-е «зри»; Триодь Постная, в пяток вечера 1-й седмицы; Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 638.
4 В Типиконе этот тропарь указывается в другой редакции: «Пречистому Твоему Образу…» (см. Типикон, глава 49-я, «Неделя первая святых постов…»).
5 По первом стихословии на «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный 1-го гласа: «Гавриилу вещавшу…».
6 118-й псалом (17-я кафизма) поется на 5-й глас, независимо от недельного гласа, и сразу после него тропари «Ангельский собор…». В приходской практике вместо Непорочных на воскресных всенощных бдениях обычно поется полиелей.
7 Триодь Постная указывает петь кондак Недели Православия: «Неописанное Слово Отчее…» на 2-й глас. Согласно Типикону, этот кондак должен петься на 8-й глас (ср.: Триодион. Венеция, 1856. С. 126).
8 В Типиконе этот тропарь указывается в другой редакции: «Пречистому Твоему Образу…» (см. Типикон, глава 49-я, «Неделя первая святых постов…»).
9 По первом стихословии на «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный 1-го гласа: «Гавриилу вещавшу…».
10 В зависимости от службы Минеи.
11 Расширительно толкуя схематичные указания Устава относительно богослужебных текстов по 3-й песни канона, можно считать допустимым пение второго седальна благоверного князя на «Славу», как это указано в службе благоверного князя в Минее.
12 Триодь Постная указывает петь кондак Недели Православия: «Неописанное Слово Отчее…» на 2-й глас. Согласно Типикону, этот кондак должен петься на 8-й глас (ср.: Триодион. Венеция, 1856. С. 126).
13 Ср.: Типикон, 24 февраля, 10-я и 15-я Маркова глава; 30 января, 1-я Маркова глава.
14 Поскольку Типикон, указывая на чередование кондаков, не закрепляет каждый из них за определенным часом, допустимо на 3-м часе прочитать кондак благоверного князя, а на 6-м часе – кондак праздника Триоди: «Неописанное Слово Отчее…».
15 См.: Типикон, 24 февраля, 15-я Маркова глава. По мнению В. Розанова (см. его «Богослужебный Устав Православной Церкви», с. 479–480), тропари и кондаки по входе поются следующим образом: в храме Богородицы – тропарь воскресный, тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречистому Образу Твоему…», тропарь храма, тропарь благоверного князя, кондак воскресный, кондак праздника Триоди: «Неописанное Слово Отчее…», «Слава» – кондак благоверного князя, «И ныне» – кондак храма; в храме святого – тропарь воскресный, тропарь праздника Триоди, глас 2-й: «Пречистому Образу Твоему…», тропарь храма, тропарь благоверного князя, кондак воскресный, кондак храма, «Слава» – кондак благоверного князя, «И ныне» – кондак праздника Триоди: «Неописанное Слово Отчее…».
16 Ср.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 480. В Неделю 1-ю Великого поста Устав назначает два причастна – воскресный: Хвалите Господа с Небес…, и Недели Православия (отцов): Радуйтеся, праведнии, о Господе… При совершении богослужения в соединении со службой благоверного князя причастны допустимо петь следующим образом: воскресный – Хвалите Господа с Небес…, и благоверного князя – В память вечную…
17 Применительно к иерейскому служению. Ср.: Чиновник архиерейского священнослужения. Ч. 2. С. 71–79; Настольная книга священнослужителя. Т. 4. С. 534–536.
18 Текст Апостола и Евангелия приводится по изданию: Последование в Неделю Православия. СПб.: Синодальная типография, 1901. С. 9–12.